El passat dimarts 5 de maig, l’Esbaiola’t va presentar a l’Institut d’Estudis Ilerdencs de Lleida, la programació 2026 i el programa de Suport a la Creació per la seva 19a edició que se celebrarà del 16 al 19 de juliol a Esterri d’Àneu.
- El festival es consolida com una eina de transformació, cohesió i impuls cultural, social i econòmic de les Valls d’Àneu.
- La programació d’enguany compta amb 31 propostes diferents, mantenint el seu caràcter internacional, amb 6 propostes europees, 3 estrenes rellevants i una aposta pel Suport a la Creació local.
- Es referma el model de tallers “Km 0” amb artesanes del Pirineu i propostes comunitàries i inclusives.
L’Esbaiola’t 2026 arriba a la seva 19a edició plenament consolidat com el referent de les arts escèniques per a tots els públics al Pirineu. Organitzat per l’Ajuntament d’Esterri d’Àneu, el festival continua sent una eina clau per situar el territori al mapa cultural, generant sinergies entre els agents locals i posant en valor l’entorn natural i social de les Valls d’Àneu.
Tot el projecte es fonamenta en quatre pilars: la programació de qualitat, la valorització del territori, la implicació comunitària i l’accessibilitat. En aquesta edició, es podrà gaudir de 31 propostes diferents en 13 espais d’actuació, sumant més de 80 activitats en quatre dies.

SUPORT A LA CREACIÓ: UN PONT ENTRE L’ARTESANIA I LA COMUNITAT
L’aposta de l’Esbaiola’t pel Suport a la Creació adquireix enguany una dimensió molt transversal i arrelada. La companyia Apikipala, originària de les Avellanes (Lleida), presenta “Camins de bosc“, un projecte que va més enllà de l’exhibició. El festival ha actuat com a nexe d’unió entre la companyia i el teixit local, facilitant una col·laboració directa amb l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu i els artesans de la fusta del territori per donar suport al desenvolupament d’aquesta col·lecció de jocs.
Aquesta col·laboració ha tingut també un vessant educatiu a través d’activitats amb l’escola d’Esterri, on s’ha treballat el valor de les instal·lacions com a elements artístics nascuts de l’artesania, fomentant la creativitat i el joc lliure entre l’alumnat. A més, l’imaginari visual del projecte es completarà amb una sessió fotogràfica realitzada als boscos de les Valls d’Àneu, tancant un cercle de treball Km 0 que posa de manifest com el suport a la creació pot servir per generar riquesa i xarxa dins el mateix territori.
UNA PROGRAMACIÓ PROFESSIONAL AMB MIRADA EUROPEA
El festival referma el seu vincle amb l’escena internacional amb la presència de 6 companyies europees que aporten llenguatges contemporanis i de qualitat:
- “Inextremiste” de la Cia Cirque Inextremiste (França): Una proposta de circ d’alt voltatge i equilibris al límit que s’estrena a Catalunya.
- “A mesure – Handle with care” d’Accompany Me (França): Estrena a Catalunya que convida a una reflexió poètica sobre la fragilitat.
- “Brusco” de Circolabile (Itàlia): Una estrena a l’Estat Espanyol que porta l’humor i la destresa del clown italià.
- Completen la franja europea el teatre físic i de malabars d’Hippana Maleta (Irlanda), l’art de la resistència i el circ aeri de les franceses Les Josianes i l’enginy mecànic de Green Wheel Events (França).

TALENT DE PONENT I DE LA RESTA DE CATALUNYA
Pel que fa a les companyies nacionals, l’Esbaiola’t ofereix una selecció d’alt nivell:
- La Baldufa (Lleida) presenta “Fantasmes de guerra“, una peça que combina memòria i sensibilitat, i que té l’origen en el llibre “Érem feres” de l’historiador Aneuenc Oriol Riart.
- Tombs Creatius ens convida a viatjar a través del joc amb “El viatge del Senyor Tonet“.
- Xip Xap portarà una cursa de carreres ben autèntica amb els seus “Trasto Karts” i el terror divertit i musical d'”Uh! Quin cangueli“.
- Pixie Dixie posarà el ritme itinerant amb el seu millor Dixieland, mentre que Baraka, des de Soriguera (Pallars Sobirà), oferirà un espai de construcció lliure amb materials naturals i reutilitzats.
- De la resta de Catalunya, gaudirem de la poètica minimalista de Guillem Albà amb “Ma Solitud“, l’energia hip-hop de Brodas Bros i el seu “Petit Break“, la tendresa clownesca de Pau Palaus a “Zloty” i els titelles i la proximitat dels Farrés Brothers amb “El cau d’en Tabalet“.
TEATRE COMUNITARI, INCLUSIÓ I TALLERS KM0
El festival manté el seu caràcter social amb 11 propostes de teatre inclusiu i comunitari:
- Destaquen les peces de la Fundació Alba Jussà (Un sac de varietats) “Somnis perversos” i la incorporació, després de dos anys, de la Fundació Alosa (Lo Niu) amb “Contes de vora el cor“.
- L’alumnat de l’EAM Aula de Teatre de Lleida, sota la direcció de Ramon Molins, presentarà el resultat del taller d’interpretació que tindrà lloc a Esterri d’Àneu els dies abans del festival, l’espectacle “No siguis gris“.
- El teixit local estarà present amb la xocolatada de les Dones d’Esterri, la música dels Punxadiscos MDM, els Diables de les Valls d’Àneu, la Batucada i la cercavila de capgrossos amb Kina Creu i l’Estarna.
En l’apartat de tallers Km 0, tres artesanes de la zona oferiran la seva expertesa a la canalla: Susi Suspesa (màscares del Pirineu des de Sort), Joguines ArtFaig (fusteria des de la Vall d’Aran) i la veterana Rosa Mari Tejedor (teixit des de Ginestarre). El taller de capgrossos anirà a càrrec d’Animació en Acció (Alta Ribagorça).
L’Esbaiola’t 2026 és, un any més, una aposta per la cultura compartida en un entorn idíl·lic, on la qualitat artística i la connexió amb el públic es donen la mà.
Les entrades anticipades es podran adquirir a partir del 3 de juny a les 10 del matí a la web del festival www.festivalesbaiolat.cat.