Quan les arts escèniques familiars beuen de la literatura

Quan les arts escèniques familiars beuen de la literatura

Redacció EF

Vincles
Quan les arts escèniques familiars beuen de la literatura

Comparteix-ho

L’Organització Internacional pel Llibre Juvenil va determinar l’any 1967 que el dia 2 d’abril seria el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil, concidint amb la data de naixement de l’escriptor danès Hans Chistian Andersen (L’aneguet lleig, La sireneta, El soldadet de plom…). Les arts escèniques familiars estan en deute amb la literatura, especialment amb els contes. Hi ha un grapat d’espectacles que es basen en obres literàries, ja siguin novel·les, contes o còmics. D’alguns d’aquests espectacles a Escena Familiar n’hem fet reportatges, d’altres en tenim molta informació. Us n’hem fet una selecció i us la oferim en aquest post.

El darrer espectacle del Centre de Titelles de Lleida està basat en la famosa novel·la de Herman Melville. O més ben dit, està basada sobretot en el seu personatge principal, Moby Dick. El títol de l’espectacle? On vas, Moby Dick? En vam parlar a fons amb l’Oriol Ferre, que està al capdavant del centre, juntament amb l’Elisabet Vallvé.

https://www.escenafamiliar.cat/reportatges/on-vas-moby-dick-un-classic-passat-pel-sedas-imaginatiu-del-centre-de-titelles-de-lleida/

La companyia Teatre Nu gairebé va fer coincidir en el temps l’estrena dels espectacles En Patufet (i els seus pares), una versió lliure del Patufet tradicional, en la qual els pares hi tenen un paper més detacat, i l’espectacle de carrer La llebre i la tortuga, inspirat en la faula clàssica d’Isop. En vam parlar amb el director i dramaturg de la companyia, Víctor Borràs.

https://www.escenafamiliar.cat/reportatges/teatre-nu-estrena-atractives-relectures-de-la-llebre-i-la-tortuga-i-den-patufet-i-els-seus-pares/

Un altre espectacle que encara es pot (i es podrà veure) és el magnífic Adéu, Peter Pan, de Festuc Teatre, que es basa en l’obra del novelista escocès James Matthew Barrie. Es tracta d’un espectacle de titelles que està tenint un èxit més que remarcable. Això és degut a diversos factors. Sense dubte, la seva bellesa visual, la dels seus decorats, bonics, senzills i funcionals i els seus entranyables titelles, però també hi té a veure els mestratge dels titellaires i una història que toca al públic per la seva emotivitat i que és un reconeixement a la tasca dels nostres avis i àvies. Festuc Teatre va fer una funció solidària d’aquest espectacle per construir un dic a Mali.

A més, Adéu, Peter Pan, en la seva versió en castellà, Adiós, Peter Pan, va triomfar al festival de teatre Herrera en Escena (juliol 2019), a la localitat extremenya d’Herrera del Duque (Badajoz) i va aconseguir els premis al millor espectacle, al millor actor i  a la millor actriu. Aquests no han estat els únics premis que ha rebut. També va guanyar el Premi del Públic al Millor Espectacle de la temporada 2018-19 de La Xarxa de Palau Solità i Plegamans; el Premi al Millor Espai Escènic de FETEN 2019; va ser candidat als Premis Max a Millor Espectacle Infantil i Premi al Millor Espectacle Infantil de la Fira de Teatre de Castella i Lleó. Podeu llegir-ne les crítiques en aquest enllaç.

L’experimentada companyia d’Argelaguer, Samfaina de Colors, recorre habitualment als contes clàssics per inspirar-se i fer-los seus en els espectacles. Així, en el seu repertori hi tenen Els tres porquets es caguen de por o Els cistells de la Caputxeta, el seu darrer espectacle, en què musiquen poemes de Martí i Pol.

https://www.escenafamiliar.cat/reportatges/reportatge-samfaina-colors-musica-marti-pol-nou-cistells-caputxeta/

El secret de la Nanna, de la Companyia de Teatre Anna Roca, és un espectacle que va literalment sobre rodes. Dins un camió el públic coneix, a través del conte desplegat més gran del món i a partir d’animacions i pop-ups, què passa amb els personatges dels contes quan no són explicats, com ara: Amb qui juga la caputxeta? Quin secret guarda la sireneta?

https://www.escenafamiliar.cat/reportatges/reportatge-anna-roca-estrena-installacio-secret-nanna/

L’obra de Carlo Colodi, el conte Pinocchio, també ha estat font d’inspiració per a companyies com Roseland Musical, que va muntar Pinocchio, i la Companyia de Comediants La Baldufa, que també va muntar la seva pròpia versió, titulada Pinocchio, figlio di Gepetto. La producció de La Baldufa va guanyar el premi a la Millor Direcció de FETEN, per Jokin Oregi, i el Premi FETEN al millor espectacle, tots dos l’any 2015. Podeu llegir-ne les crítiques en aquest enllaç. Per la seva banda, el mateix 2015, la producció de Roseland Musical, estrenada uns anys abans, va rebre el Premi Especial del Jurat de lInternational Theatre Festival for Children de Bucarest per la seva innovació en el llenguatge visual, a càrrec de Franc Aleu.

Comentaris a la publicació

Deixa un comentari