Conversem amb Marta Roig per descobrir els paral·lelismes que entrellacen el món del llibre amb les arts escèniques!

Conversem amb Marta Roig per descobrir els paral·lelismes que entrellacen el món del llibre amb les arts escèniques!

Redacció EF

Vincles
L’EMBOTONA’T

Comparteix-ho

Avui descobrim a la Marta Roig! Secretària Tècnica del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil amb ella conversarem sobre literatura infantil i juvenil i els paral·lelismes que entrellacen el món del llibre amb el de les arts escèniques. T’ho expliquem a continuació!

Quina és la finalitat del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, Marta?

El Consell s’integra per diferents entitats i, la nostra voluntat final és coordinar-les per tal de promoure, recollir, programar i executar projectes, iniciatives i accions que afavoreixin la promoció i difusió del llibre per a infants i joves, i la promoció de la lectura en la infància i el jovent. Això implica, promoure la reflexió, l’anàlisi i els instruments de coneixement sobre el llibre infantil i juvenil, dinamitzar l’entorn cultural relacionat amb aquest món i oferir tant assessorament com cooperació, entre moltes altres coses!

I tot això com es fa! Quines iniciatives podríem destacar?

Com a motor de projectes de promoció del llibre i la lectura promovem diferents iniciatives. Entre aquestes, per exemple, podem trobar els Premis Literaris Atrapallibres i Protagonista Jove. Es tracta d’uns Premis on participen més de deu mil infants i joves d’arreu de Catalunya. Això significa que són elles i ells qui s’encarreguen de llegir les obres, participar en els grups de conversa literària, valorar les obres i entregar els guardons. S’hi poden inscriure individualment o de forma conjunta amb les seves famílies, escoles, biblioteques…  Un altre dels projectes històrics del Consell és ‘El municipi lector’, un programa de promoció de la lectura que convida a tota la població d’un municipi, i especialment a les famílies i a la comunitat educativa, a implicar-se en garantir el dret a la lectura i la literatura de qualitat de tots els infants i joves. Es basa en el treball conjunt de tres eixos principals: la biblioteca pública, els centres educatius i les associacions de pares i mares d’alumnes per treballar conjuntament la lectura i l’hàbit lector des de tres àrees bàsiques: municipieducació i família.

I també desenvolupeu tota una tasca que te a veure amb la divulgació, correcte?

Exacte. Fem tota una tasca que té a veure amb la divulgació i l’estudi del que seria la literatura infantil i catalana, ho fem principalment a través de la revista Faristol. Surten dos números a l’any i justament l’any passat va sortir tot un monogràfic dedicat al teatre infantil i juvenil. El dossier es diu ‘Que comenci l’espectacle’ i hi ha un seguit d’articles que analitzen quina és la relació entre el teatre i la literatura infantil i juvenil, ja que hi ha innumerables vincles entre el que és el llenguatge escènic i el llenguatge d’un llibre. Tenint en compte que avui els llibres són com petits artefactes i que alguns d’ells emulen el que seria un teatre. Molts tenen aquesta dimensió escènica, des de la part més objectual, i són un suport perquè passin coses i s’expliquin històries. A més a més, també hi ha molts més elements d’anàlisi que coincideixen, més enllà del text, i per tant jo crec que hi ha unes connexions molt fortes.

Si fem balanç, quina diries que és la situació actual de la literatura infantil i juvenil a Catalunya?

Editorialment parlant, estem en un gran moment! La literatura infantil i juvenil catalana i en català té uns grans nivells de producció. Una producció que cada cop es distribueix en franges d’edat més diverses. Així i tot, cal continuar treballant perquè hi ha certs aspectes on es pot millorar. El gran volum de llibres que s’editen fa difícil separar el gra de la palla i la poca durada de les obres al mercat dificulta la creació de referents compartits i la tasca de mediació de les obres. Hi ha una explosió de llibres de coneixements, però, per exemple, manca més poesia per joves. També ens falta molt teatre infantil i juvenil. Hi ha publicacions que surten esporàdicament i alguna col·lecció, però no configuren una oferta estable i sòlida.

Mirant de cara al futur, tenim algun repte?

Tenim un gran repte, el relleu generacional. La professionalització dels escriptors/es i dels dramatrurgs que escriuen per a infants i  joves en català és un camí que, a vegades, és complicat, però molt necessari. Cal trobar un model per continuar tenint una literatura infantil i juvenil pròpia de qualitat, arriscada i amb identitat, que pugui competir i ser sostenible en el marc d’aquest món molt globalitzat. Un nou model que caldrà construir col·lectivament.   L’ideal és que cada vegada més trobem formes i teixim circuits que ens permetin compartir coneixements i projectes, i així trobar nous camins i estratègies per anar eixamplant aquests públics i democratitzar l’accés a les arts que representem.  I, en aquest sentit, els projectes que poden néixer del diàleg entre la literatura infantil i juvenil i les arts escèniques o el món audiovisual, són moltíssimes. En definitiva, tots, cadascun des del nostre suport, ens dediquem a explicar històries, per als mateixos ulls, les mateixes orelles i els mateixos cors.     

Comentaris a la publicació

Deixa un comentari