Mostra Igualada, la fira de referència de les arts escèniques per a infants i joves de Catalunya, celebrarà una 32a edició excepcional, del 26 al 30 de maig. Podríem dir que és l’edició de la represa, ja que el mes de març de l’any passat, a les portes de la celebració de l’edició del 2020 del certamen, es va declarar el confinament de la Conca d’Òdena i es va haver de suspendre. Poc més d’un any després -que en semblen 3 per tot el que ha passat-, es pot celebrar la Mostra de manera presencial, la segona edició que dirigeix Ramon Giné, tot i que potser pot donar la sensació que serà la primera.
Una imatge d’Ikimilikiliklik, de Merie de Jongh.
A la Mostra d’enguany hi ha programats més de 100 funcions de 47 espectacles, dels quals 9 són estrenes absolutes, que es podran veure en 15 espais. Malgrat la millora de la situació, l’edició d’enguany de la Mostra es continua veient afectada per la pandèmia i les mesures de lluita contra aquesta. És per això que els aforaments enregistraran una reducció -actualment un 50%- i que la llotja es celebrarà de manera virtual amb presentacions, reunions ràpides, espectacles en streaming i moltes altres activitats. És a dir, la part artística serà en viu i l’activitat professional serà virtual. Ramon Giné ha anunciat que, per les circumstàncies, han renunciat a la participació de companyies internacionals, tot i que també assenyala que de moment s’han inscrit per ser a Igualada fins a 150 programadors, alguns dels quals, estrangers.
Una imatge de Polzet, de Zum Zum Teatre. Foto: David del Val.
700 sol·licituts de participació
En la presentació de la Mostra, Giné va anunciar que han rebut fins a 700 sol·licituts de companyies, d’entre les quals n’ha triat 47 -39 catalanes i 8 de la resta de l’Estat-, que faran un total de 116 funcions. Tota la programació de carrer tindrà lloc en recintes a l’aire lliure amb accés limitat, amb un preu simbòlic de 2 euros.
Per fer més accessible i segmentar el volum de programació, la Mostra Igualada es divideix en 6 itineraris en funció de l’edat del públic al qual es dirigeixen els espectacles. La direcció va anunciar que les temàtiques dels espectacles seleccionats són diverses: la diversitat, la identitat de gènere, la crítica social, la incertesa en la joventut, el dol, la mort d’éssers estimats o el qüestionament de l’amor romàntic.Normalmente o vicerversa, un treball brillant de Tercio Incluso.
D’entre les propostes programades destaquen Les croquetes oblidades, de Les Bianchis, amb text de Clàudia Cedó, sobre el dol i com parlar de la mort als infants; La faula de l’esquirol de La Baldufa, un espectacle pels més menuts sobre la diferència, la solidaritat i l’empatia; La motxilla de l’Ada de Teatre al detall, un espectacle divertit i tendre sobre la identitat de gènere;Ikimilikiliklikde Marie de Jongh, una història màgica de Jokin Oregi; Normalmente o viceversa de Tercio Incluso, un delicadíssim espectacle per submergir-se de ple en el món de la memòria dels objectes; Les aventures del Lleó vergonyós de El Pot Petit, un espectacle musical de titelles; Fragile2.0 de LaBú Teatre, un espectacle de poesia visual; Camí a l’escola de Cia. Campi Qui Pugui, la extraordinària història de tres germanes que sobrepassen totes les barreres, lluitant per aprendre; Sopa de pedres d’Engruna Teatre, un conte que parla de solidaritat i treball en equip; Valentina Quànticade Cia de teatre Anna Roca, sobre el reconeixement a les dones científiques; Núvol Núvol dels Periferia Teatro, titelles que presenten un joc poètic sobre la idea de l’amor romàntic i Orbitalde Farrés Brothers i cia, relacions interplanetàries, òrbites humanes, ciència, poètica i humor.LaBú Teatre estrenarà Fragile a la Mostra.
Revisió de contes i relats
La progamació teatral de la Mostra inclourà la revisió d’alguns contes o relats clàssics com el sorprenent Hamelía càrrec de Xip Xap; La “petita” Moby Dick de Eudald Ferré Teatre de Titelles i Màscares, un espectacle que és gairebé una instal·lació i en el que és imprescindible la participació del públic; En Patufet (i els seus pares), una relectura de Teatre Nu del conte tradicional i l’extraordinari Polzet, de Zum-Zum Teatre, que opta per enfocar la història d’una altra manera i, al mateix temps que parla de la infància, parla de l’abandonament i de la vellesa.
Pel que fa a la dansa, caldria destacar Geometria, de Roseland Musical, recuperat de la programació de l’any passat, però també Marúnica, un homenatge de la companyia de Roberto G. Alonso a la pintora surrealista Maruja Mallo, membre del col·lectiu de les Sinsombrero, o el Labranza Kids, de Colectivo Lamajara.
Hamelí, de Xip Xap Teatre.
El circ i el clown també tindran el seu lloc a Mostra Igualada, amb la participació de companyies com Xampatito Pato, Circ Bover, Col·lectiu TQM, Kolektivo Konika o Los Galindos. Pel que fa a la música, una de les estrenes destacades és la peça de teatre musical Tot esperant en Will, que suposa el retorn de l’excepcional companyia Egos Petits, que presenten un musical shakesperià per als menuts. També hi ha programats Ondina, de Les Anxovetes, un espectacle d’havaneres per a tota la família;Andròminesde Samfaina de Colors, un espectacle poètic que ens parla sobre la superació d’etapes vitals i la nostàlgia i Vers per on – Poesia Pop, basat en poemes musicats de Núria Freixa, a càrrec de Pentina el Gat.
Una imatge d’Orbital, de Farrés Brothers & Cia.
Intinerari per a menuts i joves
Es crea per segon any l’itinerari “Per als més petits +0“, adreçat a nadons de 0 a 3 anys. D’entre les propostes d’aquest itinerari destaquen L’odissea de Latung La La de David Ymbernon; Nius d’Helena Cabo Vila – CreaMoviment iKL’AA, la teva cançó d’Inspira Teatre, una experiència visual a través de la veu i la cançó. Pel que fa a les instal·lacions, hi són programades les propostes Puck i la seva troupede Tombs Creatius;Contes a 2 metres de Imaginart i Animalia INC, de Sàndal Produccions.
Un moment de KL’AA, la teva cançó, d’Inspira Teatre.
L’itinerari jove inclou propostes com Lázaro, una adaptació lliure del clàssic espanyol El Lazarillo de Tormes dels valencians Leamok; Paraules que trenquen ossos de Companyia Pagans; Container d’Emília Gargot, aldarulls a l’espai públic digital; Boira a les orelles de Els Pirates Teatre, un retrat de la sordesa que reflexiona sobre l’acceptació, la convivència i els prejudicis;Bodas de sangre de Projecte Ingenu; Dados, de Ventrículo Veloz, sobre el dret a ser qui som; Les històries naturals de Lazzigags Produccions, un viatge des del cor de les tenebres, als sentiments més profunds i El pes del plom de La Virgueria, un thriller teatral i poètic sobre el comerç d’armes.
Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara les galetes (cookies) per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o els identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment pot afectar negativament certes característiques i funcions.
Funcional
Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
L'emmagatzematge tècnic o l'accés és necessari amb la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències que no siguin sol·licitades pel subscriptor o usuari.
Estadístiques
L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.