Què passa mol·lècules?! Aquesta és la interjecció amb que comença els seus vídeos la Valentina Quàntica, la gran científica, la millor científica, la supercientífica creada per Anna Roca i interpretada magistralment per Anna Aumatell, acompanyada del Pollet Fernández (Raül Martínez) i l’ordinador Moira, de la qual només se’n sent la veu en off. Valentina Quàntica és del darrer espectacle de la companyia que, degut a la pandèmia, s’ha pogut veure molt poc als escenaris. És per això que davant les dificultats per a la l’exhibició d’aquest espectacle, que reivindica la ciència, la figura de les dones científiques i l’ecosostenibilitat, la companyia garrotxina ha engegat el projecte Valentina a les aules. Renovar-se o morir, la dita aplicada amb el més absolut rigor.
Aquesta proposta permet a la companyia de l’Anna Roca aprofitar la feinada de mesos preparant aquest original espectacle, superant els obstacles que presenta la situació que estem vivint i presentant una alternativa al format presencial. Valentina a les aules no és una reinvenció de l’espectacle, n’és un de nou que aprofita la idea original. La peça també aporta una nova manera de mostrar continguts científics a l’abast de les escoles, conjuntament amb el professorat de la matèria. L’espectacle consisteix en un streaming (emissió de dades) en directe, en temps real, que dura uns 25 minuts i que és adequat per a alumnes de 3r a 6è de primària i de 1r i 2n d’ESO, amb el suport dels professors i professores de la matèria. Al final de l’espectacle, s’obre un torn de preguntes pels alumnes. Per tant és una proposta que es basa en el teatre en directe, retransmès per internet i que pot arribar a qualsevol punt de país, amb l’avantatge que hi ha un feedback constant entre l’aula i el plató des del qual es retransmet, situat a Olot.
Segons la mateixa companyia, “el projecte Valentina a les aules connecta amb la visió d’una educació per a formar persones que entenguin el món, el valorin i el millorin. Una educació integral que permeti eixamplar horitzons culturals i forjar una sòlida formació ètica” El projecte Valentina a les aules dibuixa un proposta que pivota sobre tres grans eixos: l’eix artístic, és a dir, una mirada creativa; l’eix steam, format per propostes educatives que consiteix a analitzar els problemes i la realitat amb una mirada global, abastant diverses disciplines i l’eix ecosocial, que treballa en la idea que som ecodependents, de manera que els alumnes comprenguin de forma sistèmica el passat i el present (els hàbits sostenibles, les desigualtats, l’alimentació i la cura de l’entorn natural).
Valentina a les aules s’ha provat a l’Institut de Sils, que va acollir la prova pilot, i s’ha estrenat en la 22a edició dels Encuentros Te Veo, que es celebren del 3 al 8 de novembre a Valladolid. Anna Roca explica que les proves han estat molt satisfactòries: “La resposta ha estat molt positiva. Et comuniques directament amb l’alumne i el que és curiós, i això és el que ens van explicar de l’experiència de Sils (2n ESO), és que deprés de participar en el torn de preguntes, la reacció de l’alumnat quan es va acabar la connexió va ser entusiasta i van demanar veure els vídeos de la Valentina que tenim penjats a youtube”. Per la seva banda, a Valladolid (3r i 4t ESO) l’energia va ser molt alta, amb moltes preguntes per part dels alumnes.
Anna Roca explica que continuaran fent de totes totes l’espectacle presencial, Valentina Quàntica, i que malgrat que això de la pandèmia passi, mantindran també la Valentina a les aules, perquè creu que són formats que poden coexistir perfectamenti que fins i tot són complementaris. Tot i això, Roca té una certa sensació de distopia, quan veu “l’aula plena de nens i nenes amb mascareta. És una sensació molt estranya”. La conclusió que en treu Roca de tot plegat és que Valentina a les aules connecta amb els alumnes, degut a la manera d’expressar-se de la Valentina i el Pollet Fernández, que els fa propers a la mainada.
Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara les galetes (cookies) per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o els identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment pot afectar negativament certes característiques i funcions.
Funcional
Sempre actiu
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
L'emmagatzematge tècnic o l'accés és necessari amb la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències que no siguin sol·licitades pel subscriptor o usuari.
Estadístiques
L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.