La nova directora de FiraTàrrega, Anna Giribet, debat amb les companyies familiars les noves línies del certamen

La nova directora de FiraTàrrega, Anna Giribet, debat amb les companyies familiars les noves línies del certamen

La nova directora de FiraTàrrega

Comparteix-ho

Compartir una taula i compartir menjar deliciós ajuda a la conversa, a compartir idees, a atansar postures i a expressar sensacions. Per això, el TiPs – diàlegs amb la panxa plena, que l’Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics va organitzar aquest dimarts al restaurant La Cava de Tàrrega estava ple. Un total de 27 persones van seure a taula amb la nova directora de FiraTàrrega, Anna Giribet, que -abans que arribessin els plats- va explicar quina és la seva idea al capdavant d’aquest certamen d’arts de carrer, que arribarà a la 39a edició el proper setembre. Aquest format de trobada informal però productiva, està oberta no només a companyies teatrals sinó a programadors, responsables de fires i festivals, gent professional relacionada amb el sector o qualsevol persona interessada en conversar sobre les arts escèniques . El sopar amb l’Anna Giribet és el quart que es fa dins d’aquest cicle, enfocat a posar en contacte les arts escèniques per a tots els públics amb persones que tenen directament a veure amb el sector o que s’hi relacionen de forma tangencial, perquè, al final, que una família aplaudeixi amb ganes després d’un espectacle té a veure amb moltíssima gent que intervé en l’engranatge.

La nova directora de FiraTàrrega, que ha entrat aquesta tardor a substituir Jordi Duran al capdavant del certamen, té clara la seva vocació de continuïtat -de fet, ja formava part de l’equip del seu predecessor-, però també està convençuda que les idees que ja ha posat sobre la taula permetran avançar a aquesta fira cap a quatre valors que considera fonamentals: identitat, territori, política i formació.

Anna Giribet va explicar a les persones assistents al sopar que les identitats culturals són diverses i que cal reconèixer-les així per defensar-les i reflectir-les. També valora especialment la singularitat del territori on se celebra FiraTàrrega. Entén que les companyies s’emmirallin en idees de fora, però “cal passar-les pel propi sedàs” per fer-les autèntiques i això, diu, requereix “resistència cultural”. També insisteix en la resistència pel que fa a la defensa de la llibertat d’expressió i de creació, i més en un moment com l’actual. Giribet afirma que “la cultura és un acte polític” i que cal ser-ne conscients; des de la defensa del feminisme fins a la lluita per fer sentir les veus més minoritàries. I, finalment, la nova directora del certamen targarí insisteix que cal donar suport a la formació i a les xarxes que permeten compartir eines per a la creació. Aquests són els eixos. Les estratègies per arribar als objectius són diverses. El suport a la creació n’és una. I no només les ajudes que posen terminis i exigeixen producció immediata, sinó també a les que permeten pensar i crear amb calma. A les companyies que escoltaven atentament els va parlar del que ella anomena Beques Hivernem, perquè “aquí a partir de la tardor, no hi ha arts de carrer; quan fa fred, les companyies pensen i cal ajudar-les a que investiguin i després comparteixin aquestes reflexions amb el sector”. També té molt clar que es posarà en marxa una revista per reflectir els pensaments i reflexions en la línia de la direcció artística que tindrà a veure molt amb el territori. El nom, L-310, com la carretera, és una declaració d’intencions. Una altra de les línies de treball que contempla Giribet és amb els públics, que no es quedi només en demanar-los que assisteixin i participin als assajos oberts.

El públic familiar va centrar la conversa amb les persones assistents, però -segons la nova directora de FiraTàrrega- ha de tenir més pes específic a la programació, perquè detecten que el públic de la fira ha anat evolucionant i “hi ha molts més cotxets pel carrer que abans”. Però en aquest sentit, Giribet va voler fer preguntes i no tant tancar-se en les respostes. Com és que les companyies de teatre familiar no es presenten als ajuts a la producció del programa de suport a la creació? Les arts de carrer estan presents en l’oferta escolar d’arts escèniques? Què pot fer un certamen con FiraTàrrega per atraure els nens i nenes a partir de 8 ó 9 anys que deixen d’anar al teatre? Hi ha propostes de teatre al carrer específiques per a la primera infància? Són qüestions que al llarg del sopar, entre amanida d’arrels, falsos risottos d’espelta o xocolata d’Agramunt amb oli i sal van donar forma al debat. La fal·lera per acotar les edats que tenen a vegades els programadors; la necessitat de les famílies com a públic teatral de veure espectacles adequats per als infants i que de vegades troben en les arts de carrer un totum revolutum que no diferencia; l’evolució de les programacions de Catalunya que comencen a tenir en compte les arts de carrer; la importància de reivindicar com a fet educatiu en si anar al teatre, sense l’obligatorietat que l’espectacle tingui un missatge pedagògic; la relació entre companyies i programadors, que massa cops passa per creure’s en posicions diferents, quan han d’estar al mateix cantó; o si la tendència de FiraTàrrega és excessivament experimental o no.

El TiPs va complir amb la seva missió i va deixar amb la panxa plena els comensals. De bon menjar de qualitat i de proximitat, però també de debat teatral, amb la proximitat i la qualitat, també com a valors. FiraTàrrega comença una nova etapa i tot i que entre riures, Anna Giribet va admetre que està “una mica cagadeta de por” -com tothom quan té un gran repte al davant-, la conclusió és que cal tenir clar que tot és possible i quan es parla d’arts de carrer, encara més.

Comentaris a la publicació

Deixa un comentari