Des que va néixer l’octubre de 2006, La Sala Miguel Hernández de Sabadell és l’únic teatre que ofereix exclusivament una programació per a públic infantil i familiar especialitzada en la franja de 0 a 14 anys i, a més a més, es dedica a la producció i té un programa de residències per a les companyies del sector. En paraules de la seva directora, Eulàlia Ribera: “Sempre ho hem tingut molt clar. Ho fem perquè ens ho creiem. Pensem que els nens tenen el dret de poder veure espectacles de primer nivell des de la primera edat i cal un espai de referència en què passin coses que difícilment es poden veure en altres llocs”.
Per això, La Sala selecciona els espectacles d’acord a la seva “professionalitat i capacitat de fugir dels tòpics”. L’espai vol ser un referent contemporani, arriscar amb els artistes i desmarcar-se del conte clàssic que s’explica tal com és. “Volem donar a conèixer nous llenguatges, noves maneres de fer. Pensem que els nens tenen la ment més oberta, són esponges, són el públic menys contaminat”, i subratlla: “Per damunt de tot hi ha la qualitat artística. Portem espectacles molt cuidats, ben fets, pensats…”.
“Pretenem que tots els nens tinguin espectacles a la seva mida. És una manera de respectar que als espectacles per a nens més grans no hi vagin els petits i al revés”. En aquest sentit, Ribera comenta que han treballat molt aquest aspecte assessorant personalment el públic. Assegura que cada cop més la gent sap què vol i busca la informació, però encara hi ha qui no acaba d’entendre la importància de respectar les franges d’edat: “Dels 0 als 14 anys hi ha moltíssimes diferències i un espectacle, quan no és per l’edat que toca, a part que no aporta al nen el que li ha d’aportar, distorsiona la màgia del teatre. Això tant passa amb un nen petit que plora com en un de gran que perd l’interès perquè la història no és per a ell”.
La programació de La Sala cobreix, doncs, l‘ampli ventall d’edats dels nens i nenes i, segons la seva directora, la temporada 15/16 “és una meravella” de la qual destaca especialment “dues perles i un bombonet”. La primera perla és la producció de l’Unicorn Theatre de Londres, de qui, diu: “En aquests moments és el teatre de referència europeu especialitzat en nens i nenes”. Per Ribera, el seu ‘The velveteen rabbit’ (conill de vellut) és “una petita delícia i una oportunitat única de veure una cosa de fora que, en tots, però en el teatre pels petits és molt difícil veure. Pensem que és una proposta teatral molt diferent del que acostumats i creiem que és important i també la nostra obligació dur-lo perquè el nostre imaginari tingui altres visions i perspectives”. Tot i que és en anglès, aclareix que s’entén perfectament, és molt visual i teatral, i per això la recomanen a partir de 6 anys (per un angloparlant seria a partir de 4).
L’altra perla de la cartellera és ‘Foot-ball’ de la Companyia Cesc Gelabert amb què es vol apropar la dansa contemporània als infants de 8 anys o més. “Explica una història amb un audiovisual amb els jugadors del Barça. Ajuda a fer entendre la dansa de manera directa, sense rotllos”.
El bombonet és el Festival El Més Petit de Tots, un certamen que anualment presenta una selecció d’abast internacional de propostes singulars pensades per a nens i nenes de 0 a 5 anys. Celebrarà la seva 11a edició del 7 al 22 de novembre i no només a La Sala, sinó també a 12 teatres més i en un total de 10 ciutats catalanes. Els matins dels dies 7 i 8 de novembre se’n farà la festa inaugural.
La programació es completa amb els muntatges ‘L’Endrapasomnis’ de Teatre al detall i La Tresca i la Verdesca, ‘Zaquizamí’ de Roberto G. Alonso, el concert del grup ‘Macedònia’, ‘Ârtica en un conte’ de Ponten Pie, ‘Safari’ de La Baldufa, ‘La guerra de Troia’ de l’Obra Social La Caixa, ‘Bitels per nadons’ de La Petita Malumaluga i ‘Little Night’ d’Imaginart.