Els dos propers caps de setmana són l’última oportunitat per veure com la companyia Infants Terribles transforma el Teatre Tantarantana en ‘La fàbrica de les històries’, un lloc on allò que imaginen els espectadors passa dalt de l’escenari.
“Oblida’t del teatre per a nens. Arriba el teatre per a infants terribles”. Així és com la companyia Infants Terribles -la branca infantil de la Cia. La Casa Real- resumeix el seu objectiu com a creadors d’espectacles familiars: divertir genuïnament tots els membres de la família, tinguin tres… o noranta-tres anys. Per a fer-ho apel·len, d’una banda, la intel·ligència del públic infantil, el seu sentit de l’humor desacomplexat i la seva creativitat sense filtres, i de l’altra, la complicitat dels adults assistents, que no són vistos com a mers acompanyants, sinó com a espectadors amb tant dret a gaudir de la funció com els més petits.
L’espectacle, que compta amb la implicació dels espectadors des de molt abans que seguin a les butaques, es planteja com la visita a una misteriosa fàbrica d’històries que després de segles funcionant en secret ha decidit obrir les portes al públic amb un objectiu: recarregar les seves reserves d’imaginació, la font d’energia amb què funciona. Els mestres de cerimònies de la visita són els quatre Manobres de les Obres, relacionats cadascun amb una professió teatral: escenògraf, dramaturg, director i tècnic. Són els encarregats de posar en marxa la fàbrica de les històries i lluitar contra l’avorriment.
Les últimes funcions de La fàbrica de les històries programades fins ara tindran lloc els dissabtes 23 i 30 de maig a les 18h i els diumenges 24 i 31 de maig a les 12h, al Teatre Tantarantana.
L’única companyia familiar del Cicló
Infants terribles és l’única companyia de teatre familiar que forma part del projecte El Cicló, el primer cicle de companyies independents de la ciutat de Barcelona. La iniciativa, engendrada pel Teatre Tantarantana, ha nascut amb un doble objectiu: donar suport als col·lectius teatrals que treballen de forma independent i autogestionada i, alhora, crear un espai de coexistència i diàleg, no només entre les diferents companyies, sinó entre aquestes i el públic.
Participar al cicle els ha permès, segons explica l’actriu i dramaturga Raquel Loscos, “plantejar-nos la possibilitat de produir un espectacle de creació per al públic familiar. La sala ens va proposar fer-ho pensant en espectadors a partir de 3 anys, però sense oblidar que els adults també s’ho han de passar bé”. L’oportunitat també els ha resultat molt interessant a nivell creatiu ja que “hem treballat amb altres companyies i hem pres decisions conjuntes, com ara estratègies de comunicació i promoció de l’espectacle”.
La companyia assegura que “costa molt” que el teatre familiar es tingui en compte en iniciatives com la del Cicló: “El circuit familiar està tancat, va per unes vies concretes. Per exemple, a nivell de comunicació és molt difícil aparèixer a mitjans no familiars” i trenca una llança a favor d’unir les arts escèniques per a tots els públics i els formats més contemporanis: “Si estàs interessat en la cultura i consultes sovint les agendes culturals, per què no pots trobar propostes familiars que també entren dins els conceptes de noves dramatúrgies o de petit format? El pare d’un nen de 4 anys que eventualment consumeix cultura de petit format hauria de poder entrar al circuit. Hem de començar a remar en aquesta direcció”.
El Cicló vol ser un espai de creació i reflexió, però també una intensa onada de vent, un corrent imparable capaç de despertar nous espectadors. En la seva primera edició està format per les companyies Projecte NISU, TeatrodeCERCA, La Calòrica, ARSÈNIC Art Studio i Infants Terribles.