Vols descobrir quina importà ncia té l’escenografia en la posada en escena dels espectacles? Compartim algunes idees!
T’has fixat mai en tots aquells elements decoratius que ambienten l’escenari? Aquell arbre gegant, aquella casa on transita l’obra, aquelles caixes que es van transformant… Vols descobrir quina importà ncia té l’escenografia en la posada en escena dels espectacles en viu? T’expliquem com els escenògrafs es converteix en creadors!
Llegeix a continuació algunes de les idees que els escenògrafs Joan Pena, Teresa del Junco, Alba Suñé i Xavi Badia ens han explicat!
1. El procés creatiu és molt bonic. Hi ha una conversa prèvia amb la companyia o el director/a de l’obra i a partir d’aquà s’han de trobar punts en comú, buscar una estètica adequada per l’obra i som-hi: dibuixos, maquetes, esbossos…!
2. L’escenografia, per a mi, és generar un món dins del qual passarà allò que la companyia o el director/a vol explicar. Un món que no existeix, un món nou, diferent, mà gic.
3. Com ho posem en prà ctica? Quan és el moment d’encaixar el pressupost… Pressupost normalment no n’hi ha. És la mÃnima part de la producció.
4. T’adones que com a escenògraf ets un intèrpret. Som els intermediaris d’una idea efÃmera que té qualsevol companyia. Ajudes a descobrir quin és el millor resultat, el millor disseny…
5. Som els creadors de les idees, construïm un espai on els actors i les actrius es puguin sentir acompanyats. Posem creativitat i tècniques perquè el resultat sigui agradable.
6. Que no pesi, que entri a la furgoneta, si cap en una motxilla millor…! Ha de ser plegable? Durador? Vas a buscar sempre el millor resultat i el més adequat.
7. Tots els projectes són diferents, són nous, tots són un experiment! Un pressupost diferent, materials diferents… Has de provar, no saps si et funcionarà o no. És un mètode d’assaig i error.
8. Com a escenògrafs, portar una caixa d’eines amb el material bà sic al cotxe és el més normal del món!
9. Generem molts residus, és cert. Estem tots una mica en el terreny d’anar deixant el dissolvent…. Ara hi ha materials que són més orgà nics, però encara hi ha molts elements quÃmics al taller.
L’ofici de l’escenògraf implica moltes hores i una gran capacitat de treball. Va molt unit l’ofici amb la vida que portes, és molt difÃcil separar una cosa de l’altra… Va junt, està s amb la famÃlia i et ve una idea, i agafes un paper i ho escrius… És un estil de vida.