‘Les arts escèniques ens tenen preparades una nova forma de llegir’. Avui parlem amb Ana DÃaz-Plaja, experta en literatura infantil i juvenil!
Ana DÃaz-Plaja és professora de Literatura Infantil i Juvenil i Didà ctica de la Llengua i la Literatura. Membre de diferents grups d’investigació i escriptora, avui parlem amb ella per descobrir com les arts escèniques són una nova forma de llegir i d’anar pel món. No t’ho perdis!
Com es crea un bon hà bit lector d’un infant?
Anant al teatre! SÃ, sÃ, anar al teatre també és una forma de llegir! Tots els que ens hem dedicat professionalment a treballar l’hà bit lector dels infants sabem que en els últims anys s’ha posat molt èmfasi en la lectura de la imatge. És a dir, els llibres per a infants no són únicament de text, sinó que és text amb imatges i, és més, podem trobar molts llibres només amb imatge, sense text. El teatre té text, té imatge i té un tercer element molt singular, la presència, el contacte, la comunitat. Aixà doncs, el teatre combina molt bé aquest triangle; lectura de text, d’imatge i de presència fÃsica, per això és una eina tan fascinant!
‘Les arts escèniques ens tenen preparades una nova forma de llegir‘ afirmes en un article sobre teatre infantil que has publicat recentment.
Exactament. Una nova forma de llegir i una nova forma d’anar pel món! En una societat hiperconnectada de forma no presencial a través de les noves tecnologies, l’oferta teatral ens brinda la possibilitat que tant infants com joves acudeixin al teatre, surtin al carrer, i vegin i entenguin el món de múltiples maneres mitjançant aquesta interacció de text i imatges. Una interacció que significa una ampliació del camp lector, anem més enllà del llibre.
Hi ha una gran varietat de companyies d’arts escèniques que han tingut una excel·lent formació teatral, que giren amb els seus espectacles per mig món, i que ens ofereixen una gran varietat i riquesa d’obres que eixamplen aquesta forma de transmissió lectora. Cal, sempre, tenir en compte les arts escèniques quan parlem de literatura infantil i juvenil, perquè hi són, estan molt presents i, a més a més, tenen un potencial extraordinari.
Ha de contenir algun ingredient especial aquesta nova forma de llegir?
Estimació pel llenguatge. S’ha de ser sempre que es pugui curos amb les paraules, tant en un text escrit com en un text representat. És un ingredient essencial! L’escriptor o l’escriptora, el dramaturg o dramaturga, ha de posar tots els sentits en allò que està preparant, s’ha d’evitar la vulgaritat, però es pot parlar de tots els temes.
En aquest article també destaques altres elements com la participació activa o l’aprenentatge del silenci.
SÃ, efectivament, les arts escèniques tenen múltiples beneficis. Principalment, el que ofereixen és una manera d’aprendre a viure en comunitat. Aturar-se a escoltar, respectar la feina dels altres, compartir espai, etcètera. El teatre ens brinda una educació d’aptituds ideal per conviure en societat. Jo crec que, en aquest sentit, és una aportació interessantÃssima que no podem trobar en cap altre espai.
Finalment, els infants poden llegir de tot?
De tot i força! Tot el coneixement passa per una bona biblioteca. Aquà cal fer una menció especial al paper de les biblioteques populars, perquè n’hi ha moltes que fan una feina magnÃfica i primordial. Llegir més és important, però sobretot, ens cal llegir millor. Lectures reposades, a tastets… També han de ser-hi. Però compte! No sempre ens cal entendre-ho tot, a vegades, en saber detectar la idea general és suficient. El que és realment crucial és gaudir de l’experiència, igual que quan portem als infants i joves al teatre.