La pallassa La Bleda fa un pas endavant i presenta el seu nou personatge, l’entranyable Madame Roulotte
La pallassa gironina La Bleda presenta un nou personatge, Madame Roulotte, amb el qual fa un pas endavant en la seva trajectòria, ja que l’espectacle que protagonitza aquesta dona peculiar, Les vacances de Madame Roulotte, no és exclusivament infantil, com tots els que ha muntat La Bleda fins ara, sinó que és de carrer i, per tant, adreçat a tots els públics, perquè com diu l’artista Helena Escobar, que és el seu nom real, “al carrer t’hi trobes de tot”. Amb aquest espectacle, La Bleda pretén fer un pas endavant en la seva carrera i tendir cap a la internacionalització.
Les vacances de Madame Roulotte ha seguit els processos de creació que habitualment segueix La Bleda. Això vol dir que sorgeix d’una necessitat, “de voler dir alguna cosa -diu Escobar- o d’haver de treure’t alguna cosa del damunt”, com si es tractés d’exorcitzar fantasmes. Una vegada detecta aquesta pulsió creativa, s’engega la mà quina i comença a buscar còmplices. El primer, el que sempre hi és, el que coneix millor La Bleda i li és més fà cil d’interpretar per allà on vol anar és un altre pallasso, en Pere Hosta (Open Door, Postal Express…), que té companyia pròpia i, en ocasions, fa duo amb un altre beneït il·luminat, el polifacètic pallasso i artista garrotxà Toti Toronell (Slow Olou). “Els meus espectacles són artesans per necessitat -diu La Bleda-, jo no puc fer les coses com el Zara, en sèrie, sinó que actuo com si fes unes sabates a mida. Per això els meus espectacles són molt artesans i molt rumiats. Necessito envoltar-me de gent de confiança i per exemple la música original és obra de Pepino Pascual”.
Les vacances de Madame Roulotte remet necessà riament, ni que sigui per la fonètica, a Les vacances de Monsieur Hulot (França, 1953), dirigida i protagonitzada pel sensacional còmic francès Jacques Tati. La Bleda confirma que és una referència, aixà com també Charles Chaplin i Buster Keaton. De manera que estem parlant d’un espectacle sense paraules, la qual cosa ja és un salt immens en el món de La Bleda: “Realment aquest espectacle és un punt d’inflexió en la meva carrera. He passat d’infantil a tots els públic, he abandonat la paraula i m’he tret el nas de pallasso que, de fet, era la meva mà scara”.
Una roulotte particular
De què va l’espectacle? Doncs és senzill, però ho explicarem una mica per sobre, perquè no convé desvetllar segons què i que es perdi el factor sorpresa. Una estiuejant molt peculiar es planta davant el públic, pujada en el seu patinet elèctric, que arrossega una preciosa roulotte. És una extensió més de Madame Roulotte, que arriba per passar un bonic dia de vacances en un lloc idÃl·lic…o que ella pensa que és idÃl·lic. El tema és el xoc entre l’expectativa i la realitat, però també hi ha d’altres temes, com una lectura ecologista, de respecte al medi. Però, la necessitat de parlar de les vacances, d’on surt? “Tenim una filla, la Laia, que quan era més jove ens obligava a aturar uns dies a l’any per fer vacances -explica La Bleda-. Anà vem de cà mping a Colera i el que s’explica a l’espectacle es basa en les vivències del cà mping, en com et senties allà , en els teus desitjos, en la manera de viure-ho de tothom, que em feia moltÃssima grà cia. És tot un món”. El públic assistirà -i participarà - a un dia de vacances de Madame Roulotte, que plantarà aquesta extensió d’ella mateixa que és la caravana, de color verd i que, tot i ser petita com un cop de puny, té fins a cinc portes.
Un pas endavant
Helena Escobar confessa que necessitava fer un canvi: “Tots aquests anys he estat fent l’ajudantia de direcció d’en Pere (Hosta) en els seus espectacles de carrer, veia la mà gia que es creava i tenia moltes ganes de llançar-me, però fins ara no ha estat possible. És per això que he fet un pas endavant”. La Bleda reconeix que treure’s el nas vermell, la mà scara, ha estat un pas complicat perquè l’ha percebut com una mena de streaptease emocional i artÃstic. Però és que a més d’eliminar la mà scara, també ha eliminat un altre dels seus suports artÃstics, la paraula. La Bleda és una pallassa molt xerraire, però en aquest cas, també ha eliminat la paraula, la qual cosa l’ha obligat a perfeccionar el treball de cos, el gest i el gag visual. Això respon a una voluntat clara d’internacionalització: “Amb La Bleda el recorregut es limitava a Catalunya i ara tenia la necessitat d’ampliar el radi d’acció, perquè el paÃs és petit”.
La Bleda va començar el seu recorregut artÃstic l’any 2001 amb Històries de la Bleda, que es va presentar a Fira Tà rrega. A aquest espectacle el van seguir PalplantadaBleda, Una paradeta particular, El camà de Nadal, Maduuuixes, Superbleda i Tut-turutut la princesa! Respecte Les vacances de Madame Roulotte, Escobar explica que ja ha fet algunes prèvies de l’espectacle, que formen part, de fet, del seu procés de creació, ja que el fet que sigui de carrer i demani la interacció del públic, obliga a provar-lo precisament amb el respectable al voltant. Escobar diu que les prèvies fetes fins ara han funcionat molt bé i que la reacció del públic és molt positiva. Doncs ja ho sabeu, quan veieu arribar una turista en patinet una mica despistada, és la nostra Madame Roulotte. Confiem que li donareu una bona parcel·la, amb vistes al mar.