A fons entrevistes, reportatges... A fons entrevistes, reportatges...
24 / 10 / 17

ENTREVISTA – Puck Cinema Caravana: “Per primer cop un festival d’arts de carrer premia una instal·lació”

La instal·lació ‘Puck Cinema Caravana’ de la companyia del mateix nom ha guanyat el Premi del Públic Pom d’Or al millor espectacle del VI Festival Senseportes d’Arts de Carrer d’Argentona. Es tracta d’una coproducció de Carles Porta (que n’ha fet la direcció artística aportant-hi el contingut audiovisual) i Tombs Creatius (a la direcció executiva, responsable d’habilitar un cinema dins una instal·lació de carrer).

‘Puck’ es va estrenar a la Fira Mediterrània de Manresa el 2009 i consisteix en, ni més ni menys, que una caravana dins la qual hi ha un minúscul cinema que projecta selectes pel·lícules d’animació. Potser és el més petit del món, ja que només hi caben 7 persones. Una petita gran obra audiovisual.

Toni Tomàs de Tombs Creatius explica el valor d’aquest premi i reflexiona sobre la situació de les instal·lacions en les arts de carrer.

-Què significa aquest premi?

És el primer que guanyem. Estem molt contents. Significa un reconeixement a unes arts emergents a Catalunya en què fa més de 30 anys que treballem. L’important d’aquest premi és que per primer cop un festival d’arts de carrer premia una disciplina, les instal·lacions, que fins ara no havien guanyat premis. Només els Peus de Porc a la darrera Fira de Titelles de Lleida amb el coet ‘I-MAG 341’; com a escenografia, no com a millor espectacle, i directament guardonat per la fira. El premi del Senseportes és important també perquè és del públic. És el mateix públic qui reconeix que és una molt bona proposta.

-Us sentiu oblidats? Què els passa a les instal·lacions?

Som el motor creatiu d’Europa. De creadors potents, des de la idea fins a l’execució, som 8 o 10 companyies i tenim molt reconeixement. Els festivals internacionals valoren molt les nostres instal·lacions perquè hi aportem molta creativitat. Aquí també es reconeix aquest valor artístic, però tenim la sensació que no directament. Hi ha el sentiment del firaire, com un rebuf que venim a omplir espais perquè el festival flueixi. Els programadors valoren les instal·lacions com a ben fetes, però no com una entitat pròpia. El circuit d’arts de carrer a Catalunya és el que és…

El teatre s’expressa a partir del cos. Nosaltres a partir del joc i l’espai. Hi ha aquest element de jugabilitat. I com que és una disciplina nova i ve del concepte del firaire, és molt difícil treure-ho d’aquí.

El públic també ho agraeix i valora molt com està fet. A l’estranger, però, et pregunten per què està fet així, per l’estètica, et donen les gràcies… Hi veuen un treball artístic. Sobretot a França i a Anglaterra. Aquí no, estan més acostumat a veure-ho a les places…

-Què opines del recentment publicat Informe sobre les instal·lacions en les arts de carrer?

Ha de ser una eina que ha d’obrir portes i crear noves vies per entendre el valor de les instal·lacions. El sector ho demanava i gràcies a l’Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics (TTP) és una realitat. Ve arran de poder introduir les instal·lacions al Programa.cat. Tenien por que hi entressin les firetes, els inflables… No és això. Si un representant cultural es planteja que fent instal·lacions poden entrar-hi inflables, tenim un problema. Som les mateixes companyies les qui hem de resoldre-ho i dir-ho a les institucions.

Comments are closed.

  • Una iniciativa de:
    Associació Professional de teatre per a tots els públics
    Amb el suport de:
    Col·labora:
    col·labora Diputació de Barcelona        SGAE         Institut d'Estudis Ilerdencs         Diputació de Lleida        Ajuntament de Barcelona        INAEM - Ministerio de Cultura        

    Financiado por la Unión Europea-Next Generation EU. Proyecto financiado por el INAEM, Ministerio de Cultura y Deporte

        

Pin It on Pinterest

Share This