Oferir experiències, proximitat i estendre’l a tots els à mbits, receptes per atraure els joves al teatre
La Fundació Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya, amb la complicitat del RBLS Festival Teatre Jove i la TTP, va organitzar al Teatre Principal de Terrassa una taula rodona, moderada per Cristina Salvador (Sòcia/directora de BOTH. People&Comms), titulada: Infants i famÃlies exigeixen més teatre. En aquest col·loqui hi van participar Carme Tierz (directora del RBLS) i Pere Romagosa (membre de la directiva de la TTP i de la Companyia La Pera Llimonera). Aquesta taula rodona o debat es va fer també partint de les dades resultants d’enquestes i estudis realitzats per encà rrec de Fundació Xarxa sobre el sector del teatre familiar i per a joves.
L’objectiu del debat era mirar d’esbrinar quines lÃnies es podien seguir per atraure més públic jove i familiar al teatre, partint sempre de la idea que el teatre és cabdal en el desenvolupament de nens i nenes, i com aconseguir que la nostra societat sigui consumidora de cultura a través de les programacions estables de teatre familiar i juvenil amb propostes de qualitat i rigor.
Les dades preliminars assenyalen que un 88,8% d’enquestats tenen la ferma voluntat d’anar més al teatre, volen més teatre, i que aquest públic, l’edat del qual cada vegada és més baixa, vol ser actiu. A partir d’aquÃ, i llançant Salvador algunes vegades alguna qüestió, es va encetar el debat.
Les conclusions generals van ser que calia oferir al públic veritables experiències, aprofitant la condició d’espectacle en viu del teatre. “Cal apropar-nos al públic, baixar d’escena -va dir Pere Romagosa-, “que el públic tingui una vivència única i irrepetible”. El comediant de La Pera Llimonera va apuntar que actualment el teatre infantil està trencant tabús i parla de temes delicats dels quals abans no s’haurien atrevit a parlar-ne, com el dol o la immigració, tot sovint sota tÃtols aparentment ingenus. Romagosa també va advocar per intentar arribar al públic jove trencant les formes antiquades, tot i que reconeix que és complicat arribar al públic infantil, perquè s’ha de fer a través dels pares i mares, que són un filtre. Per aconseguir l’objectiu final, Romagosa també opta per intentar aconseguir la complicitat de la resta d’agents implicats, a més de les companyies: mitjans, espais, programadors…
Carme Tierz, per la seva banda, va assenyalar que hi ha força desconeixement del teatre per part dels joves, entre d’altres coses degut als prejudicis i als efectes negatius del “teatre pedagògic”, que és una mena de teatre contraproduent. Tierz aposta per fer viure una gran experiència al públic jove, que surti amb ganes de tornar-hi, perquè allò que ha viscut l’interessa i això seria possible, potser, renovant llenguatges. Aquest és l’esperit del festival RBLS: “Volem oferir-los un teatre que els interessi, que els remogui”. Per tant, cal prestar més atenció a les companyies joves, que cada vegada fan discursos més polÃtics i estan substituint en aquest sentit a companyies històriques. Tierz també aposta per una feina coordinada amb altres agents, anant a la una el món de l’ensenyament i la cultura. Per finalitzar, i abans d’obrir el debat a la resta d’assistents, professionals del sector, educadors o programadors, Tierz va apostar per l’aprovació i posada en funcionament d’una llei de mecenatge.