La companyia La Baldufa Teatre guanya el Premio Nacional de Artes Escénicas para la Infancia y la Juventud 2020
La companyia La Baldufa Teatre ha estat proclamada avui com a guanyadora del Premio Nacional de Artes Escénicas para la Infancia y la Juventud 2020, que atorga el Ministerio de Cultura y Deporte del govern espanyol, a través del Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música (INAEM).
El jurat ha proposat la concessió d’aquest guardó a la companyia lleidatana “pel seu permanent compromÃs tant amb la innovació escènica més transgressora com amb la tradició teatral i circense aconseguint d’aquesta manera crear universos hÃbrids de gran riquesa poètica visual”. Aixà mateix, el jurat ha subratllat “la seva concepció de l’espectador com a ser capaç, crÃtic i reflexiu sigui quina sigui l’edat que tingui” i ha destacat “la seva capacitat de transitar del trà gic al còmic sense amagar al públic de menor edat temes complexos i controvertits. “El Premio Nacional de Artes Escénicas para la Infancia y la Juventud, que està dotat amb un premi de 30.000 euros en metà l·lic, reconeix la tasca meritòria d’una persona o entitat en l’à mbit de les arts escèniques per al públic infantil i juvenil, posada de manifest preferentment a través d’una obra o actuació feta pública o representada durant l’any 2019.
Energia creativa i afany innovador
La nota de premsa difosa per anunciar el guardó fa una repassada a la trajectòria de La Baldufa, fundada a Lleida el 1996, amb l’objectiu d’oferir espectacles d’alta qualitat artÃstica, multidisciplinaris i ideològicament compromesos amb els valors de la solidaritat, la tolerà ncia i el respecte. “La seva energia creativa i la seva permanent indagació en diferents registres connecten a aquesta companyia amb el món juvenil, una qualitat que uneixen a una trajectòria dilatada i rigorosa, en la qual han desenvolupat un món visual i una estètica pròpia i fà cilment identificable.” La Baldufa ha experimentat el teatre de carrer, tot i que els èxits més remarcables han estat amb espectacles de sala i, en concret, amb les excel·lents adaptacions de textos com Pinocchio o El PrÃncep Feliç. Destaca també el compromÃs de la companyia amb el públic infantil i juvenil i la seva reivindicació com un públic capaç, amb propostes com El meu pare és un ogre, en què aborden una temà tica complexa sense banalitzacions, simplificacions ni lliçons morals.
La nota també destaca el compromÃs de la companyia amb les arts escèniques per a la infà ncia i la joventut, que “ha quedat patent amb iniciatives com la realització de les cà psules audiovisuals Dià legs sense Escenari, petits episodis de pensament al voltant de la necessitat de teatre per a nens, nenes i joves”. També s’ha tingut en compte que la companyia lleidatana, des de fa 13 anys, són els impulsors, directors artÃstics i organitzadors del festival Esbaiola’t, festival de teatre al carrer i per a tots els públics a Esterri d’Àneu.
Enric Blasi: “És la confirmació que fem les coses bé”
Enric Blasi, portaveu de la companyia, cofundador i intèrpret, explicava aquesta tarda que la proclama del premi els havia agafat totalment de sorpresa: “Alguna vegada havÃem elucubrat amb la possibilitat que ens arribessin a concedir aquest guardó per una qüestió de trajectòria, però ara està vem i estem totalment immersos en l’estrena de La faula de l’esquirol a la Fira Mediterrà nia i ens ha enganxat tant desprevinguts que jo tenia el mòbil en silenci per una reunió i, quan he sortit, he vist 7 trucades perdudes d’un mateix número. Hi he trucat i era del ministerio! M’han dit que en aquells moments el ministre (José Manuel RodrÃguez) estava parlant amb l’Emi Pardo -membre i cofundador de la companyia-, comunicant-li la nova. L’Emi ha arribat a pensar que era jo, que li estava fent una broma…”
“Rebre aquest premi és la confirmació que fas les coses bé -explica Enric Blasi-, que està s dins un grup de companyies molt consolidades i que són de referència, com La Rous Teatro o Marie de Jongh, que també l’han rebut. Després de 23 anys de trajectòria ens confirma que anem pel bon camÃ. Ens fa il·lusió també perquè som la primera companyia catalana que el rep després d’onze edicions. Tot això motiva a continuar treballant com fins ara i no ens enganyarem, els diners ens venen molt bé en l’época que estem passant i tot el que deixem enrere.” Blasi explica que aquest premi és compartit pels membres de la companyia -Emiliano Pardo i Carles Pijuan- amb tot l’equip, amb Miki Arbizu, Amà lia Ametlló i amb tots els tècnics i tècniques que hi han treballat i amb “els satèl·lits” com Jokin Oregi, Jorge Picó i Ramon Molins, que han dirigit alguns dels espectacles de La Baldufa.
La primera companyia catalana en rebre’l
El jurat, presidit per la directora general de l’INAEM, Amaya de Miguel, i amb el subdirector general de Teatre de l’INAEM, Fernando Cerón Sánchez-Puelles, ocupant la vicepresidència, estava compost per la gestora cultural Inés Enciso; Javier GarcÃa Yagüe, director de la Cuarta Pared, que va ser reconegut fa uns dies amb el Premi Nacional de Teatre 2020; Ramon Giné, director artÃstic de la Mostra Igualada; la investigadora teatral i documentalista Berta Muñoz; Roberto Pascual, director de l’Festival MIT (Mostra Internacional de Teatre) de Ribadavia; Pilar Toboso Sánchez, en representació de l’Institut Universitari d’Estudis de la Dona (IUEM) de la Universitat Autònoma de Madrid i la dramaturga Itziar Pascual (Premio Nacional de Artes Escénicas para la Infancia y la Joventut 2019).
En edicions anteriors, aquest mateix premi, que s’atorga des del 2009, l’han rebut Los Titiriteros de Binéfar (2009), Aracaladanza (2010), La Rous Teatro (2011), Teatro ParaÃso (2012), Maquina Teatral Teloncillo SL (2013), la companyia TÃteres Etcètera (2014), la companyia Ultramarinos de Lucas (2015), MarÃa José Fredes Arevalillo (2016), Pupaclown (2017), la companyia Marie de Jongh (2018) i la dramaturga Itziar Pascual (2019).