Notícies novetats, curiositats, experiències club... Notícies novetats, curiositats, experiències club...
5 / 11 / 20

La Companyia de Teatre Anna Roca engega el projecte ‘Valentina a les aules’, basat en ‘Valentina Quàntica’

Què passa mol·lècules?! Aquesta és la interjecció amb que comença els seus vídeos la Valentina Quàntica, la gran científica, la millor científica, la supercientífica creada per Anna Roca i interpretada magistralment per Anna Aumatell, acompanyada del Pollet Fernández (Raül Martínez) i l’ordinador Moira, de la qual només se’n sent la veu en off. Valentina Quàntica és del darrer espectacle de la companyia que, degut a la pandèmia, s’ha pogut veure molt poc als escenaris. És per això que davant les dificultats per a la l’exhibició d’aquest espectacle, que reivindica la ciència, la figura de les dones científiques i l’ecosostenibilitat, la companyia garrotxina ha engegat el projecte Valentina a les aules. Renovar-se o morir, la dita aplicada amb el més absolut rigor.

Aquesta proposta permet a la companyia de l’Anna Roca aprofitar la feinada de mesos preparant aquest original espectacle, superant els obstacles que presenta la situació que estem vivint i presentant una alternativa al format presencial. Valentina a les aules no és una reinvenció de l’espectacle, n’és un de nou que aprofita la idea original. La peça també aporta una nova manera de mostrar continguts científics a l’abast de les escoles, conjuntament amb el professorat de la matèria. L’espectacle consisteix en un streaming (emissió de dades) en directe, en temps real, que dura uns 25 minuts i que és adequat per a alumnes de 3r a 6è de primària i de 1r i 2n d’ESO, amb el suport dels professors i professores de la matèria. Al final de l’espectacle, s’obre un torn de preguntes pels alumnes. Per tant és una proposta que es basa en el teatre en directe, retransmès per internet i que pot arribar a qualsevol punt de país, amb l’avantatge que hi ha un feedback constant entre l’aula i el plató des del qual es retransmet, situat a Olot.

 

Segons la mateixa companyia, “el projecte Valentina a les aules connecta amb la visió d’una educació per a formar persones que entenguin el món, el valorin i el millorin. Una educació integral que permeti eixamplar horitzons culturals i forjar una sòlida formació ètica” El projecte Valentina a les aules dibuixa un proposta que pivota sobre tres grans eixos: l’eix artístic, és a dir, una mirada creativa; l’eix steam, format per propostes educatives que consiteix a analitzar els problemes i la realitat amb una mirada global, abastant diverses disciplines i l’eix ecosocial, que treballa en la idea que som ecodependents, de manera que els alumnes comprenguin de forma sistèmica el passat i el present (els hàbits sostenibles, les desigualtats, l’alimentació i la cura de l’entorn natural).

Valentina a les aules s’ha provat a l’Institut de Sils, que va acollir la prova pilot, i s’ha estrenat en la 22a edició dels Encuentros Te Veo, que es celebren del 3 al 8 de novembre a Valladolid. Anna Roca explica que les proves han estat molt satisfactòries: “La resposta ha estat molt positiva. Et comuniques directament amb l’alumne i el que és curiós, i això és el que ens van explicar de l’experiència de Sils (2n ESO), és que deprés de participar en el torn de preguntes, la reacció de l’alumnat quan es va acabar la connexió va ser entusiasta i van demanar veure els vídeos de la Valentina que tenim penjats a youtube”. Per la seva banda, a Valladolid (3r i 4t ESO) l’energia va ser molt alta, amb moltes preguntes per part dels alumnes.

Anna Roca explica que continuaran fent de totes totes l’espectacle presencial, Valentina Quàntica, i que malgrat que això de la pandèmia passi, mantindran també la Valentina a les aules, perquè creu que són formats que poden coexistir perfectamenti que fins i tot són complementaris. Tot i això, Roca té una certa sensació de distopia, quan veu “l’aula plena de nens i nenes amb mascareta. És una sensació molt estranya”. La conclusió que en treu Roca de tot plegat és que Valentina a les aules connecta amb els alumnes, degut a la manera d’expressar-se de la Valentina i el Pollet Fernández, que els fa propers a la mainada.

 

Publicar una opinió

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

  • Una iniciativa de:
    Associació Professional de teatre per a tots els públics
    Amb el suport de:
    Col·labora:
    col·labora Diputació de Barcelona                 Institut d'Estudis Ilerdencs         Diputació de Lleida        Ajuntament de Barcelona

Pin It on Pinterest

Share This