1 / 10 / 18

Fira Mediterrània: “Amb el de sempre, farem la modernitat”

Un dimoni, un arbre i una calavera. Aquests tres elements són els protagonistes de la imatge gràfica de la 21a edició de Fira Mediterrània, que omplirà els carrers de Manresa entre dijous i diumenge de cultura popular i propostes contemporànies. L’eix central d’enguany, i d’aquí la imatge, són els rituals. El dimoni, com a part més festiva, l’arbre com a símbol de la natura, i la calavera com a representació de l’espiritualitat, defineixen tres aspectes dels rituals que en aquesta fira es volen combinar per gaudir de les expressions de cultura popular que han begut d’aquesta necessitat de la humanitat de celebrar moments amb cerimònies gairebé sagrades.

Quina relació s’estableix entre els rituals i la creació escènica? Aquesta és una pregunta que també intentarà respondre Fira Mediterrània en aquesta edició que planteja un programa centrat en 10 cites, 10 rituals per experimentar amb la tradició, les expressions de cultura popular i les propostes més contemporànies de les arts escèniques. I és que “l’arrel tradicional de la qual beuen molts creadors els permet ser singulars i generar propostes molt poderoses, amb elements creatius de primera línia”, explica David Ibáñez, director artístic de Fira Mediterrània. Per a Ibáñez, la cultura popular és doncs una “eina poderosa” per obrir les portes a noves formes de construir les arts escèniques. I, tot i que sembli paradoxal, allò que les diferents societats, les diferents cultures porten fent milers d’anys serveix per innovar, per diferenciar-se, per convertir l’escena en una proposta absolutament contemporània.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

David Ibáñez és el director artístic de Fira Mediterrània.

Per endinsar-se en aquesta relació entre rituals, cultura popular i arts escèniques, Fira Mediterrània també té en compte el públic familiar. Un total de 24 propostes entre música, teatre i tradicions populars fan que aquest tipus de públic sigui un dels objectius d’aquesta edició. El circ és una de les apostes segures i enguany, també està present al certamen. Circ Pistolet representa Quan no tocàvem de peus a terraPremi Zirkòlika 2017 al Millor espectacle de circ de carrer que fa un viatge a la infància per parlar de l’amistat; i la companyia francesa Cirque Rouages farà a Manresa l’estrena a l’estat espanyol del seu espectacle Boate, en què les acrobàcies serveixen per parlar de migracions i exilis. També Gritando sin hacer mucho ruido és un espectacle de circ, però la també francesa Compañía Yifan ho combina amb poesia i humor. El teatre també serveix per portar a escena la tradició popular i convertir-la en proposta contemporània. Teatre Nu porta dos espectacles a Fira Manresa enguany, Teatre Arrossegat, que explica històries i n’explica des d’algunes d’autors universals fins a les llegendes més clàssiques de la cultura popular. Katia és una obra que parla sobre la recerca dels orígens a través del viatge que emprenen una filla i una mare per donar resposta als dubtes que genera l’adopció. A En els núvols, els valencians Cia. La Negra converteixen les bombolles de sabó en titelles i a Quixote, el Grupo Puja repensa el clàssic de Cervantes unint teatre, dansa i acrobàcies aèries, amb música en viu. I és que la música és l’altre ingredient principal d’aquesta fira. Samfaina de Colors porta Els cistells de la Caputxeta en què posen partitura a alguns poemes de Miquel Martí i Pol; a El mágico planeta de los instrumentos insólitos Fetén Fetén ofereix un concert familiar divertit, amb un repertori de valsos, jotes, o pasdobles interpretats amb instruments molt curiosos. I El somni del Drac, amb l’Agència Secreta de les Paraules, improvisa els versos en el mateix moment que es canten. Galiot Teatre, amb l’espai Munta Titellai Katakrak, amb Enginys Eko.poètiks se n’encarreguen de posar la part més lúdica de la programació escènica familiar de Fira Mediterrània de Manresa.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

‘Quixote’, finalista als XX premis Max, és l’obra que portarà Grupo Puja a la 21a edició de Fira Mediterrània.

Segons David Ibáñez, la cultura popular ja atrau les famílies i el que cal ara és que també participin d’aquestes propostes d’arts escèniques i, sobretot, que ho faci el jovent. Aquest és un dels reptes que continua sobre la taula també a Fira Mediterrània i que caldrà continuar atenent en les pròximes edicions en què Ibáñez ja no estarà al capdavant de la direcció artística. Atraure al jovent i també -principalment- “oferir una programació prou sòlida per a que els programadors vinguin i les companyies tinguin una motivació suficient per venir”, subratlla l’encara director, que considera que l’objectiu principal del certamen ha de ser arribar al públic professional.

Aquestes 21 edicions han convertit Manresa en el referent de la cultura popular portada al terreny més contemporani. “Encara queda camí per recórrer en els tres àmbits: tradició popular de base, música i arts escèniques”, assegura Ibáñez. El lema ha de continuar sent el mateix: “Amb el de sempre, farem la modernitat”.

Publicar una opinió

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Pin It on Pinterest

Share This