REPORTATGE – Tanaka Teatre treu al mercat ‘La botigueta’
Elsa Lluch i Ariadna Matas, ànimes de Tanaka Teatre, ja han obert la persiana de ‘La botigueta’, el seu darrer espectacle de creació pròpia dirigit a nens i nenes a partir de 6 anys. Van estrenar-lo el passat diumenge 29 de novembre a El Masnou amb una gran acollida de públic i ara esperen rebre les comandes dels programadors per dur-lo arreu.
‘La botigueta’ és una coproducció amb l’Ajuntament d’El Masnou, que els va fer l’encàrrec d’un muntatge per sensibilitzar les famílies i els infants sobre el consum responsable. Elles no resideixen a la població, però hi havien actuat amb anterioritat i, d’aquí, el consistori va detectar la seva capacitat per dotar de molt contingut els espectacles fent-ho d’una manera fàcil i amena.
“Havíem de parlar de temes com: el perquè del preu estipulat per les botigues, l’efecte del comerç internacional, la justícia de la repartició dels beneficis, les condicions de treball que hi ha darrere dels productes que adquirim, els drets i deures del consumidor, la contradicció existent entre allò que necessitem i allò que la publicitat ens vol fer creure que necessitem, etc.”, expliquen les actrius, que s’hi han abocat de ple per fer-ho en només mig any. “Ens vam reunir al juny i ens vam liar la manta al cap!”.
Tenien clar que volien defugir que fos feixuc i difícil de digerir pels més menuts. “Quan sents la paraula ‘responsable’ et dius: “Uiii, quin pal! Ai que ara vindrà un discurs moralista i em donaran instruccions…”. Per això van donar-hi la volta transportant els conceptes que volien tractar a un codi divertit, ple de situacions còmiques i, sobretot, de personatges no moralistes.
L’espectacle transcorre a la botiga de l’Amàlia, on es ven de tot: verdures, cafè, llegums a granel, pots de conserva, productes gourmet, begudes, roba, complements, electrodomèstics i altres coses que un no s’imaginaria poder comprar en un mateix establiment. A poc a poc, a través dels personatges que hi entren, el públic descobreix al mateix temps que l’Amàlia que les coses no es fan de la millor manera. Amb l’ajuda d’alguns objectes de la botiga com ara una paperera, electrodomèstics, una carbassa, pots de conserves… que cobren vida convertint-se en titelles s’analitzarà què passa.
“Els personatges esperpèntics i les situacions poc creïbles inspirats en fets reals són una excusa supercòmica per parlar de consum de proximitat i qüestionar-nos moltes coses”, apunta Elsa Lluch. “L’Amàlia sempre està dient ‘I jo què vols que hi faci si això és així…?’ fins que se n’adona que aquell consum és un desastre i ella pot actuar per canviar-ho. Se’n fa responsable”. Llavors transformarà la botiga i, per exemple, en comptes de la compra compulsiva d’electrodomèstics en promourà la seva reparació o bé fomentarà la compra a granel enlloc de productes precintats.
Diumenge la companyia va quedar sorpresa per la recepció del públic en algunes escenes. “Quan es produeix la compra responsable fem un efecte de llums, però no havíem previst que el públic aplaudiria. Van respondre molt positivament. Ara tenim la certesa que funcionarà”.
Podrà la botigueta continuar oberta gaire temps? Aguantarà la competència de les grans companyies i multinacionals? Suportarà l’Amàlia les extravagàncies dels seus clients? I podrà controlar el caràcter dels productes que ven quan aquests cobren vida? Si ho vols descobrir atreveix-te a entrar a la botiga màgica de l’Amàlia i diverteix-te aprenent els drets i deures dels consumidors per convertir-te en un comprador amb superpoders!